همدان پرس؛ با فرا رسیدن موج دوم سفرها در تابستان و به ویژه با پایان یافتن ماه مبارک رمضان فصل جدیدی از مسافرتها در کشور آغاز و جادههای کشور شاهد رفت و آمد مسافران زیادی خواهد بود.
استان همدان و جادهها و آزادراههای منتهی به استان همدان با توجه به موقعیت خاص استان همدان و اینکه در راه استانهای غربی قرار گرفته نیز در این فصل بسیار پر تردد می شود و از سویی با بالا گرفتن سفر ها آنچه که مهم بوده تامین امنیت جان مسافران و امداد رسانی به در راه ماندگان و یا حادثه دیدگان در جادهها است.
در همین راستا جمعیت هلال احمر استان همدان از ابتدای تیر ماه سال جاری طرح تابستانی امداد و نجات را در پایگاه ها استان آغاز کرده است.
اما در نجات جان حادثه دیدگان و مصدومان آنچه که مهم است اطلاع رسانی و اعزام به موقع نیرو های امداد و نجات به محل حادثه است که برای اطلاع رسانی دقیق در مورد نوع حادثه و تعداد افراد حادثه دیده و اعزام سریع نیروها به محل حادثه مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان (ای او سی) نقش مهمی ایفا می کند.
در واقع برای پاسخگویی به یک حادثه و انجام عملیات دقیق برای حادثه دیدگان اطلاعات زیادی مورد نیاز است که این اطلاعات در مرکز "ای او سی" جمعیت هلال احمر استان همدان پردازش میشود.
تجربه نشان میدهد اگر لایههای اطلاعاتی در شرایط خاص بحرانی به طور صحیح و علمی در اختیار مدیران ستادی و صف قرار گیرد، میتواند اجرای مراحل مختلف عملیات امداد و نجات را تسهیل کرده و خسارات مالی و جانی حین و پس از وقوع حوادث را کاهش داد.
یکی از راهکارهایی که در این زمینه به کار برده شده، فعالسازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای یا به اختصار مرکز "ای او سی" است.
جمعآوری اطلاعات آماری حوادث کل استان در یک بانک اطلاعاتیمدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: از جمله مزایای فعالیت واحد"ای او سی" جمعآوری اطلاعات یکپارچه از منابع موثق، جمعآوری اطلاعات آماری حوادث کل استان در یک بانک اطلاعاتی و امکان گزارشگیری از آنها در هر بازه زمانی و نیز تشخیص مناطق حادثهخیز استان است.
بهروز کارخانهای استفاده از دادههای مرکز کنترل و هماهنگی EOC را در صورت تصمیمگیری علمی و هماهنگی میان دستگاههای پشتیبان، گام مؤثری در راستای تسهیل عملیات امداد و نجات و در نهایت موجب تسریع در امدادرسانی به حادثهدیدگان در حوادث مختلف دانست.
وی با بیان اینکه مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای فوریتی از بخشهای مختلفی از جمله اتاق تصمیمگیری تشکیل شده است، گفت: در این شبکه با توجه به ساختار برنامهریزی شده، از نیروهای متخصص، تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، نیروهای هماهنگ کننده با هدف برقراری ارتباط داخلی و تبادل اطلاعات بین بخشها و نمایش اطلاعات و نظارت بر ورود و خروجهای صورت گرفته، کارشناسIT با هدف کنترل مسیرهای شبکه و پردازش دادهها و کنترل نرمافزارها و سختافزارها و ارتباط با خارج از مرکز، اپراتور تایپ و تکثیر برای تایپ نامهها و ثبت مکاتبات دریافتی و ارسالی و اپراتور بایگانی اطلاعات به منظور جمعآوری اطلاعات و بایگانی در بانک اطلاعات مرکز و ذخیره آن در حافظههای خارجی استفاده میشود.
کارخانهای با اشاره به اینکه واحد "ای او سی" به منزله چشم امدادی جمعیت هلالاحمر و یکی از بازوهای مدیریت در حوادث به شمار میآید، افزود: تعامل و هماهنگی با سایر نهادهای خدمترسان از جمله نیروی انتظامی، آتشنشانی، اورژانس هنگام وقوع حوادث، ثبت فوری حوادث با جزئیات کامل در سامانه اینترنتی 112، برقراری ارتباط بیسیم با سایر شعب استان و نیز مراکز کشیک سایر استانها، درخواست پرواز بالگرد در مواقع اضطراری از سازمان امداد و نجات، برگزاری جلسات مختلف آموزشی برای مسئولان امداد شعب استان و ایجاد هماهنگیهای لازم با هدف بهبود روند فعالیتهای امدادی را از دیگر وظایف این واحد کلیدی است.
حسین اشرفی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان نیز بیان داشت: برای پاسخگویی به یک حادثه اطلاعات زیادی مرود نیاز است که باید در مرکز "ای او سی" پردازش شود و دادهها به صورت اطلاعات مفید شکل گرفته و در اختیار امداد گران قرار بگیرد.
مرکز "ای او سی" نقاط حادثه خیز در استان را شناسایی می کنداشرفی با بیان اینکه "ای او سی" مخفف عملیات اضطراری است، ابراز داشت: مرکز "ای او سی" نقاط حادثه خیز در استان را شناسایی کرده و اطلاعات را پردازش می کند و در زمان وقوع حادثه در اختیار امداد گران قرار می دهد.
وی ادامه داد: با انجام پردازش در مورد نقاط حادثه دیده و پردازش اطلاعات و شناسایی نقاط حادثه خیز در انجام ماموریت انجام عملیات امداد و نجات سهل تر می شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با بیان اینکه این مرکز به مدت سه سال است که در استان همدان راه اندازی شده است، ابراز داشت: این مرکز مجهز به ویدئو کنفرانس بوده و اطلاعات را مرکز تهران نیز گزارش می کند.
اشرفی امکان سنجی، جمع آوری اطلاعات و اعلام هشداررا از وظایف مرکز " ای او سی" عنوان کرد و عنوان داشت: در واقع مرکز "ای او سی" وظیفه هدایت عملیات را بر عهده دارد.
وی در ادامه در مورد آمادگی پایگاه های امدادی برای فصل تابستان نیز ابراز داشت: همه پایگاه های امدادی استان همدان برای اجرای طرح تابستانی آماده هستند و در حال حاضر 10 پایگاه ثابت در آماده باش کامل به سر می برند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه در هر پایگاه 5 نفر امدادگر فعال است، ابراز داشت: در حال حاضر دو هزار و 500 نفر امدادگر درجه دار رسمی در استان همدان فعال است و مرکز " ای او سی" با هماهنگی هایی که انجام داده سرعت عملیات را بالا برده است.
ارائه همه اطلاعات به مدیران ستادی از طریق مرکز "ای او سی"مسئول مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: مرکز کنترل عملیات استان همدان بعد از تماس با شماره تلفن 112 موضوع را بررسی کرده و نزدیکترین نیرو ها به محل حادثه اعزام میشوند.
محمد فضلی بیان داشت: در چنین مراکزی همه اطلاعات از قبیل تخمین میزان خسارات منطقهای، وسعت مناطق عملیاتی، لایه گسلها و نقاط خطرپذیر، آدرسها و شماره تلفنهای ضروری، اطلاعات اقلام انبارها، تجهیزات و ادوات سنگین و سبک و ناوگان ترابری، ارتباطات رادیویی و مخابراتی، نیروی عملیاتی و منابع در اختیار فرماندهان ستادی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: با پایش و تحلیل کلیه اطلاعات، بهترین تصمیم و برنامهریزی برای انتقال به مدیران میانی اخذ شده و در نتیجه در کوتاهترین زمان ممکن، بهترین خدمات به حادثه دیدگان ارائه میشود.
مسئول مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان از فعالسازی خط 112، ندای امداد جمعیت هلالاحمر استان همدان از سال 92 و امکان تماس رایگان از تمام نقاط استان با مرکز پیام مستقر در این واحد برای اطلاع رسانی حادثه و به تبع آن اعزام نیروهای امدادی از نزدیکترین پایگاه به محل حادثه خبر داد و افزود: هم اکنون مکالمات صوتی همه افراد تماس گیرنده، شماره تماس و زمان تماس آنها در سرور 112 ضبط شده و قابل بازیابی است.
فضلی یکی دیگر از مزایای این سیستم را تلفن گویای امدادی آن دانست و گفت: همه هم استانیها میتوانند پس از شمارهگیری تلفن 112 و انتخاب گزینه مورد نظر، اطلاعات امدادی مورد نیاز خود را در زمینههای مختلف دریافت کنند.
وی بیان اینکه در این سامانه پاسخگویی، امکان اشغال شدن خط 112 وجود ندارد، از وجود چهار خط داخلی روی چهار دستگاه " ویپ" خبر داد و اظهار کرد: به این ترتیب مدت انتظار در ایجاد ارتباط به علت تماس قبلی کاهش مییابد.
مسئول مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان در ادامه سخنانش افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون کل حوادث گزارش شده 359 مورد بوده است که 213 حادثه جاده ای و دو مورد مناسبتی و یک مورد آتش سوزی و 100 مورد خدمات حضوری به پایگاه های امدادی و چهر مورد هم عملیات در آب های استان برای بیرون آوردن غرق شده ها بوده است.
فضلی اظهار داشت: طی 359 مورد حادثه 18 هزار و 963 نفر حادثه دیده وجود داشته است که که 725 نفر آنها در جاده بوده است.
مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان یا "ای او سی" به صورت 24 ساعته فعال بوده و با به کارگیری یک نفر کارشناس مسئول کنترل و هماهنگی عملیات، چهار نفر اپراتور خط 112، یک نفر مسئول سامانه ثبت اطلاعات حوادث به نشانی اینترنتی www.raro.ir، یک نفر کارشناس ارتباطات رادیویی و یک نفر کارشناس مستندسازی اطلاعات حوادث، گام مهمی در راستای حفظ زمان طلایی نجات جان حادثه دیدگان بر میدارد.(مهر)