به گزارش همدان پرس؛ کتاب «شیردربان اکباتان» (شیرسنگی همدان) نوشته خلیل الله بیک محمدی و رضا رضالو از مجموعه آثار دانش نامه استان همدان به چاپ رسید.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان این مطلب گفت: کتاب شیرسنگی همدان دارای 4 فصل و 284 صفحه در قطع وزیری است که حاصل ماهیت اسناد تاریخی و کاوش هایی درخصوص مجسمه شیرسنگی و محوطه اطراف آن است
تیمور آقامحمدی فصل اول این کتاب را با محوریت ماهیت شهر تاریخی همدان، جغرافیا و محل قرار گرفتن شیرسنگی در دروازه شهر عنوان کرد و اظهار داشت: فصل دوم این کتاب به پیشینه حضور شیر در فرهنگ های باستانی ایران تا به امروز، نماد شیر و نمود آن بر روی آثار مختلف اشاره دارد.
وی فصل سوم را دربرگیرنده گفته ها و شنیده ها، مستندات، حوادث تاریخی پیرامون شیرسنگی و تصاویر قدیمی شیرسنگی دانست و تصریح کرد: فصل چهارم کتاب، کاوش های باستان شناسانه، یافته ها، قبرهای دوره اشکانی و گورهای اسلامی محوطه شیرسنگی را دربر دارد.
وی با اشاره به اینکه مجسمه شیرسنگی متعلق به دوران سلوکی و اسکندر است افزود: این پژوهش در پی آن است که با رویکرد گردآوری از پژوهشهای پیشین و بررسی نوشتهها (باحفظ امانت در ارجاعدهی به منابع دست اول و دوم) و دادههای موجود، مدارک و مستندات تصویری از شیرسنگی در بستر تاریخ، مرجعی کامل و مستند ارائه دهد که به واقعیت نزدیکتر است.
دربارهی شیرسنگی نقلقول بسیار وجود دارد، اما همهی مدارک از جمله: نوشتهها، اسناد و دادههای موجود تاکنون بهصورت کامل با هم مقایسه و تحلیل نشدهاند.
پژوهش مذکور با وجود برخی کاستیها، میتواند پژوهشی نو و منسجم در بازشناسی ماهیت تاریخی شیرسنگی همدان از ابتدا تا به امروز، ارائه کند.
همچنین در ادامه نویسنده و پژوهشگر کتاب "شیر دربان اکباتان" خلیل الله بیک محمدی به اعتقاد مردم همدان به نماد ماهیت وجودی شیرسنگی پرداخت و گفت: مردم همدان اعتقاد داشتند مجسمه شیر سنگی حافظ همدان از بلای طبیعی و غیرطبیعی و ساخته سلیمان نبی (ع) است و به آن ارادت ویژه ای داشتند. از آن بهعنوان نگاهـبان اکـباتان یاد شده و شاهد حماسههای تاریخی متعدد بوده است و میتوان آنرا در میان اسطورهها، اشعار و قصههای این شهرِ کهن جست.
در گذشته، مردم همدان، در باورداشتهای خود، این مجسمهی سنگی را طلسم شهر در برابر سرمای جانکاه و برف فراوان آن میدانستند.
شیرسنگی، در درازای عمر خود (قریب به 23 قرن) آماج ملامتهای مختلفی قرار داشته و صدمات جبرانناپذیـری متـحمل شـده اسـت.
نکته قابل تأمل این است که تاکنون کتاب یا مرجعی کامل از شیرسنگی، منتشر نشده تا تحولات و گذار تاریخی آن در اختیار هنر و فرهنگدوستان این مرز و بوم قرار گیرد و هرچه منتشر شده در مقالات و گفتارهای کوتاه بوده و دسترسی به آن برای مخاطب عام کمی دشوار است؛ بنابراین، پرداختن به شیرسنگی همدان با این نگاه و با استناد به مدارک و دادههای باستانشناسی و وضعیت موجود آن، در ساختار تاریخی شهر همدان که حاوی نشانههای مهمی است، فصل جدیدی در جبران فقدان یک مرجع منسجم از این اثر را ارائه خواهد کرد.