به گزارش همدان پرس؛ معاون سیاسی- امنیتی استانداری همدان گفت: تولیدکنندگان داخلی پوشاک باید متأثر از فرهنگ دینی، برندهای ایرانی و اسلامی را وارد باز کنند.
محمدابراهیم الهیتبار در آئین افتتاح نخستین نمایشگاه مد و لباس استان و چهاردهمین نمایشگاه مد و لباس اسلامی، ایرانی کشور در همدان اظهار داشت: تولیدکنندگان براساس نگرش بازار مصرف الگوها و مدلهای لباس خود را در بازار ارائه میدهند اما باید فرهنگ دینی و اسلامی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: تولیدکنندگان داخلی پوشاک باید متأثر از فرهنگ دینی، برندهای ایرانی و اسلامی را در ارائه مدل لباسها و پوشاک مدنظر قرار دهند و بعد وارد بازار کنند تا هویت کشور در برابر تهاجمات فرهنگ غرب حفظ شود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورها به شکلهای مختلف سعی دارند باورها، اعتقادات، فکر، اندیشه و تکنولوژی خود را به مردم کشور ما تکمیل کنند تا بازار اقتصادی خود را در تمام ابعاد گسترش دهند. وی با اشاره به بازاریابی اقتصادی گفت: اکنون رقابت در در فعالیتهای اقتصادی بین قدرتهای بزرگ به ویژه منطقه خاورمیانه قابل توجه است بر این اساس باید در بازارهای اقتصادی و تولیدی نیازها شناسایی شود و سهم کشور از تولید افزایش یابد.
الهیتبار بیان کرد: همچنین بسیاری از کشورها در کنار بازاریابی اقتصادی، بازاریابی اجتماعی را به منظور القای فرهنگ خود پیگیری میکنند تا با تغییر فرهنگها و نگرشها کالای خود را مطابق با ذائقه دیگر کشورها عرضه کنند. وی ایران را کشوری غنی برشمرد و افزود: تنوع اقوام و فرهنگ ایرانی سبب ایجاد تنوع در پوشش و لباس محلی آنها شده است که باید از این فرصت برای تولید پوشاک با جذابیت و تنوع متناسب با شرایط جغرافیایی، یومی و اقلیمی استفاده کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه لباسهای محلی قومیتهای مختلف بازگو کننده فرهنگ اسلامی و ایرانی است، عنوان کرد: نتوانستهایم به خوبی مدل و پوشش ایرانی و اسلامی را به عنوان یک ارزش در کشور معرفی کنیم در حالی که خانواده بهترین محیط برای ترویج این فرهنگ است. وی گفت: باید خرید لباس ایرانی اسلامی به عنوان یک ارزش مورد توجه خانوادهها قرار گیرد و تولیدکنندگان نیز ارتقای فرهنگ و الگوی اسلامی را در تولیدات خود مورد توجه قرار دهند.
الهیتبار افرود: امروز جامعه ما نیازمند بازگشت به فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی است و این امر باید از دورن خانوادهها تقویت و پیگیری شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در آیین گشایش نخستین نمایشگاه مد و لباس اسلامی و ایرانی استان همدان اظهار داشت: چهاردهمین نمایشگاه مد و لباس کشور و نخستین حوزه نمایشگاهی استان همدان در حال برگزاری است. وی با اشاره به دو هدف عمده نمایشگاه مد و لباس استان، بیان کرد: الگودهی مناسب نخستین هدف این نمایشگاه است.
مجید فروتن با بیان اینکه مصرف کنندگان در حوزه لباس همواره به دنبال الگو هستند، ادامه داد: در این نمایشگاه، الگوهای بومی و محلی با هویت های ملی و اسلامی مطرح شده است.
فروتن با افزودن این نکته که ما به عنوان یک ایرانی به هویت خود افتخار می کنیم، گفت: ترغیب مصرف کننده به منظور مصرف تولیدات داخلی و کاهش مصرف الگوهای بیگانه از اهداف دیگر این نمایشگاه است. وی با اعلام اینکه ۴۵ اثر جدید در نمایشگاه مد و لباس به نمایش گذاشته شده، افزود: از بین این آثار ۲۰ اثر منتخب کشوری و ۲۵ اثر استانی برای نخستین بار در استان عرضه شده است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت با بیان اینکه این نمایشگاه از سوم تا هفتم اسفندماه در مجتمع شهید آوینی همدان برپاست، گفت: دستگاه های مختلفی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، حوزه آموزشی حضرت زینب کبری (س)، مراکز آموزش فنی و حرفه ای، صندوق مهر امام رضا (ع) و غیره در برپایی این نمایشگاه همکاری داشتند.
نماینده کارگروه مد و لباس استان همدان:
شهرهای دیگر باید به همدان به عنوان یک قطب لباس نگاه کنند
نماینده کارگروه مد و لباس استان همدان و طراح لباس نیز با بیان اینکه همدان دارای طرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه طراحی و دوخت لباس است، گفت: شهرهای دیگر باید به همدان به عنوان یک قطب لباس نگاه کنند.
فاطمه والامقام با اشاره به سخنان فراوان مقام معظم رهبری پیرامون مد و لباس جوانان امروزی، افزود: ایشان با مد مخالفتی ندارند و معتقدند جوان ایرانی باید لباس ایرانی بپوشد. وی با اشاره به نمایشگاه مد و لباس گفت: حرکت مفیدی در حوزه لباس استان صورت گرفته که در آن دانشگاهیان رشته طراحی و دوخت لباس مشارکت داشته اند و طرح های ارائه شده بر اساس معیارهای نمایشگاه قیمت گذاری شده است.
نماینده کارگروه مد و لباس استان همدان با اعلام برخی کاستی ها و نیاز به مساعدت مسئولین در این حوزه، بیان داشت: طراحی لباس رشته ای به روز است که باید متناسب با نیاز روز معلومات در زمینه آن افزایش یابد و استان همدان به دلیل دور بودن از مراکز مد لباس و نبود جشنواره ها و نمایشگاه هایی به این شکل، استان به روزی نیست.
والامقام نیاز به طراحی که منجر به تولید در استان شود را مطرح کرد و گفت: نبود تسهیلات مناسب برای تولید کننده در چرخه تولید تا مصرف پوشاک مشکل ایجاد کرده است. وی همچنین نبود مرکز و فضایی مناسب برای عرضه طرح های برگزیده تولیدکنندگان را مشکل دیگری برشمرد و افزود: آمار استان نشان از وجود تولیدکننده های زیاد در استان دارد که متاسفانه تنها پارچه های برش خورده و آماده را می دوزند و به مراکز تحویل می دهند.
نماینده کارگروه مد و لباس استان همدان و طراح لباس ادامه داد: ظرفیت و پتانسیل خوبی در همدان وجود دارد که نادیده گرفته شده و نیاز به حمایت دارد.(مهر)