پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  1208تاریخ انتشار:  22 مهر 1391 - 15:57
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » جشنواره ۱۹ تئاتر کودک
نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان - 306

 اکبرلو: عدم توجه مسئولان به تئاتر کودک یک آسیب بزرگ است

اگر این تفکیک بخش نمایش کودک و نوجوان همیشه وجود داشته باشد و در هر نمایشی تابلویی بر اینکه این نمایش مختص کدام گروه سنی است نویسندگان و گروهای ما، متن نمایش‌ها و حتی نوع شوخی‌های مرتبط با آنها را از قبل مشخص می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همدان پرس؛ منوچهر اکبرلو در حاشیه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: مخاطب کودک و نوجوان دنیای مختص خودشان را دارند و خوراک فکری که برای هر یک از این دو گروه آماده می‌شود باید با خواسته‌های آنها همخوانی داشته باشد.

وی با اشاره به تفکیک نمایش کودک از نوجوان افزود: اگر این تفکیک بخش نمایش کودک و نوجوان همیشه وجود داشته باشد و در هر نمایشی تابلویی بر اینکه این نمایش مختص کدام گروه سنی است نویسندگان و گروهای ما، متن نمایش‌ها و حتی نوع شوخی‌های مرتبط با آنها را از قبل مشخص می‌کنند.

این پژوهشگر عرصه تئاتر عنوان کرد: چه بسا نمایش‌هایی را داریم که کودک در آن به تماشا می‌نشیند اما از آن چیزی متوجه نمی‌شود و دلیل این موضوع این است که این کار برای نوجوان ساخته شده است.

وی ادامه داد: ما باید در ساخت آثار برای کودکان متوجه این موضوع باشیم که شوخی کلامی را کودکان متوجه نمی‌شوند و این شوخی کلامی مربوط به نوجوانان است اما کودکان شوخی‌های فیزیکی برایشان جذاب است و از این کار لذت می‌برند و ما در تعریف نمایش‌ها و ساخت آن‌ها باید به تمام این نکات ظریف دقت داشته باشیم.

اکبرلو یادآور شد: در همه ابعاد قصه این اتفاقات است چرا که ما می‌دانیم برای قشر نوجوان می‌توانیم در قصه، پایانی تلخ به عنوان یک هشدار را ارائه کنیم اما این مسئله برای کودکان متفاوت است و ما در کار کودک به هیچ عنوان نمی‌توانیم پایان تلخی ارائه دهیم چرا که کودک به لحاظ روانشناسی آمادگی روبه‌رو شدن با تلخی‌ها را ندارد.

وی در ادامه سخنانش در خصوص تئاتر خیابانی تأکید کرد: برای مردمی کردن و توده‌ای کردن تئاتر باید به این شاخه بیشتر توجه کنیم چرا که مستقیماً با انبوهی از مردم سر و کار دارد که این نوع از تئاتر مقدمه آشنایی مردم با تئاتر صحنه‌ای است.

این پژوهشگر عرصه تئاتر افزود: ما یک نوع تئاتر خیابانی خارج از سالن با پیشینه بسیار قدیمی با عنوان تئاتر در مدارس داشتیم که در محیط مدرسه اجرا می‌شد و هم اکنون نیز این تئاتر به کار خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش ابراز داشت: آسیب اصلی تئاتر کودک این است که هنوز بسیاری از متن‌ها در دنیای بزرگسال به سر می‌برند و برای حل مشکل باید آثار زیادی ساخته و در طول سال اجرا شود.

اکبرلو تصریح کرد: بزرگ‌ترین موضوعی که تئاتر کودک را تهدید می‌کند آن است که مسئولان به کار کودک و برنامه‌های مربوط به کودک به هیچ عنوان اهمیتی نمی‌دهند./فارس

ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir