به گزارش همدان پرس؛ معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفتوگویی به تشریح این تحولات و چالشها پرداخته و بر ضرورت توجه به سواد به معنای روز و نیاز به یک عزم ملی در این راستا تاکید کردند.
فولادوند در خصوص چالشها و برنامههای سازمان نهضت سوادآموزی در راستای برنامه هفتم توسعه اظهار داشتند: برنامه هفتم توسعه در حوزه وزارت آموزش و پرورش، برخی از مسائل و اهداف خود را با ارزیابی و بازبینی مجدد مواجه کرده است که در این راستا برخی برنامهها به دلیل وضعیت مالی کشور نمیتوانند به صورت صد در صد اجرا شوند، اما ما در حال بررسی و بهروزرسانی مجدد این برنامهها هستیم.
فولادوند همچنین به یکی از مسائل مهم اشاره کرد: یکی از وظایف سازمان نهضت سوادآموزی در این دوره بازنگری در اساسنامه و اضافه کردن ماموریتهای جدید به این حوزه بود. متأسفانه در گذشته توجه کمتری به تعاریف جدید سواد که در سطح جهانی مطرح است، شده بود. اما اکنون در اساسنامه جدید، این موضوع بهطور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هدف ما این است که سوادآموزی تنها محدود به سواد پایه (خواندن و نوشتن) نباشد. بلکه سواد به معنای روز و با در نظر گرفتن تغییرات سریع در دنیای امروز، به مفاهیم جدید سواد، از جمله سواد دیجیتال و سواد اطلاعاتی نیز توجه شود.
تشکیل شورای نهضت سوادآموزی در استانها
دکتر فولادوند افزود: با توجه به وضعیت کنونی و ضرورت بازنگری در فرآیندهای سوادآموزی، موضوع تشکیل شورای نهضت سوادآموزی در استانها بهطور جدی پیگیری خواهد شد. در حال حاضر، این شورا بهطور منظم در تمامی استانها تشکیل نمیشود، اما با توجه به تغییرات در دستورالعملها و اساسنامهها، این شورا قرار است با رویکردی جدید و با اختیارات بیشتر فعال شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور یاداور شد: براساس برنامهریزیهای جدید، شورای پشتیبانی سوادآموزی بهعنوان مهمترین مرجع تصمیمگیری در حوزه سوادآموزی، در مرکز تحت ریاست معاون اول رئیسجمهور و در استانها تحت ریاست استانداران بازنگری و مجدداً بهروز خواهد شد. این تغییرات، بهمنظور تقویت نظارت و مدیریت مؤثرتر در راستای ارتقاء سواد در کشور انجام میشود که امید است با اجرای این تغییرات، شوراها در تمامی استانها با حضور فعالتر، به حل مشکلات و توسعه برنامههای سوادآموزی بپردازد.
بازنگری اساسنامه و مأموریتهای جدید در حوزه سوادآموزی
وی در ادامه بیان کرد: در راستای ارتقاء سطح سوادآموزی در کشور و با توجه به تغییرات جهانی در تعاریف سواد، وزارت آموزش و پرورش اقدام به بازنگری در اساسنامه در قالب لایحه نهضت سوادآموزی کرده است. این بازنگری، با هدف افزودن مأموریتهای جدید و گستردهتر به حوزه سوادآموزی انجام میشود تا بتوان بهطور جامعتری به مسائل سواد پایه و سایر ابعاد سواد توجه کرد.
دکتر فولادوند خاطرنشان کرد: در این اساسنامه جدید، علاوه بر سواد پایه که شامل خواندن و نوشتن است، مفاهیم جدیدی از سواد که در سطح جهانی مطرح شدهاند، گنجانده خواهد شد. این تغییرات بهویژه در پی نیاز به بازتعریف سواد در دنیای امروز، که شامل سواد دیجیتال، سواد رسانهای و سواد مالی است، صورت میگیرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که چرا پس از ۴۰ سال نتوانستیم سوادآموزی را ریشه کن کنیم در این رابطه خاطر افزود حتی دنیا هم نتوانسته است بیسوادی را ریشه کن کند چون هر روز مفاهیم جدیدی در توسعه علم مطرح میشود اما وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی تلاش دارد گام جدیدی برای ریشه کن کردن بیسوادی در کشور بردارد و به توصیه امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر ریشهکنی بیسوادی در کشور با مشارکت مجلس و سایر وزارتخانهها عمل کنیم.
دکتر فولادوند در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت تغییرات اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی در قالب لایحه گفت با تلاش کارشناسان سازمان اساسنامه جدید سازمان نهضت سوادآموزی در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح و مورد تصویب قرار گرفت وی ابراز امیدواری کرد این لایحه به زودی در صحن مجلس طرح و مورد تصویب مجلس قرار گیرد
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: با تغییر ساختاری که در وزارت آموزش و پرورش در حال وقوع است، این اساسنامه جدید بهزودی اجرایی خواهد شد و امید میرود که مشکلات و چالشهای موجود در مسیر سوادآموزی مرتفع و برنامهها با موفقیت اجرا شوند.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی این برنامهها، بازگشت سوادآموزی به مدارس است. سواد تنها محدود به خواندن و نوشتن نخواهد بود بلکه بهطور کلی در جهت تقویت توانمندیهای فردی و اجتماعی دانشآموزان گسترش خواهد یافت.
دکتر فولادوند در این رابطه به تغییرات ساختاری در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرده و افزود: در پی تغییرات ساختاری که در وزارت آموزش و پرورش به وجود میآید، اساسنامه جدید نیز اجرایی خواهد شد و به این ترتیب مشکلات و چالشها برطرف خواهد شد.
وی همچنین به مسأله بازماندگان از تحصیل اشاره کرد: آمار نشان میدهد که تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر از تحصیل بازماندهاند. اما باید گفت که این مسأله ناشی از کمکاری وزارت آموزش و پرورش نبوده است. در بسیاری از مناطق، به دلیل مشکلات مختلف مانند فقر، بدسرپرستی یا فرزند طلاق بودن، بسیاری از افراد از تحصیل بازماندهاند.
فولادوند در پاسخ به پرسش درباره دلایل کمتر تشکیل شدن کلاسهای سوادآموزی در برخی استانها بیان داشت: در این شرایط، اساسنامه نهضت سوادآموزی به روز خواهد شد و شورای پشتیبانی، که بهعنوان اصلیترین نهاد تصمیمگیری در این زمینه است، تحت ریاست معاون اول رئیسجمهور در مرکز و تحت ریاست استانداران در استانها، مجدداً فعال خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تلاشهای انجامشده، نهضت سوادآموزی بتواند در راستای اهداف خود، با همراهی همه ارکان جامعه، بهویژه در زمینه آشنایی مردم با مفاهیم جدید سواد، گامهای مؤثری بردارد.