پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  11734تاریخ انتشار:  26 تیر 1396 - 9:43
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » صفحه نخست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان:

 ۳۰ درصد منبع تولید ریزگردها در داخل استان است

۳۰ درصد از ریزگردهای استان همدان منبع داخلی دارند و ظرفیت تولید ریزگرد را در استان داریم | نامهربانی با طبیعت و غفلت همگانی موجب بروز پدیده‌های امروزی شده است و نمی‌توانیم از دولت بخواهیم در مدت‌کوتاه و با شیوه‌های ضربتی نسبت به حل آنها اقدام کند | مسئولان نمی‌توانند خود را از دخالت در این‌باره مستثنی کنند و مسئولیت را بر عهده دیگری بیندازند.
به گزارش همدان پرس؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: ۳۰ درصد از ریزگردهای استان همدان منبع داخلی دارند و ظرفیت تولید ریزگرد را در استان داریم.

محمدرضا محمدی در نشست تخصصی «علل بروز ریزگردها در استان و بررسی راهکارهای مقابله با آن» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه بحران‌های مختلفی که محیط زیست کشور را تهدید می‌کند، آلودگی هوا مهمترین مشکل است که به شدت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه به فوریت سازوکاری برای مهار و جلوگیری از گسترش آلودگی هوا راه افتاده است، افزود: مقوله ریزگردها بحرانی است که به مشکل آلودگی هوا اضافه شده و سلامت و زندگی افراد جوامع را به خطر انداخته است.

محمدی مساحت شهرها را در حدود دو درصد از مساحت کره زمین عنوان کرد و یادآور شد: شهرها با محدوده کمی که دارند حدود 70 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند که همین مراکز مهمترین مبادی تولید آلایندگی هوا هستند.

وی چاره‌اندیشی در زمینه مواجهه با زیرگردها را از مهمترین وظایف مردم و مسئولان اعلام کرد و ادامه داد: یکی از شاخصه‌های مهم جوامع توسعه‌نیافته، این است که تا وقتی موضوعی زندگی مردم را دچار مشکل نکرده، مورد توجه مسئولان و ارائه راه‌حل برای از بین بردن آن قرار نمی‌گیرد.

محمدی بر لزوم تصمیم‌سازی و پیش‌بینی مشکلات تأکید کرد و گفت: سیاست‌ها و تصمیمات دولت باید به گونه‌ای باشد که در درازمدت دچار مشکل نشویم و در این راستا همراه کردن دولت و مجلس و مردم می‌تواند با صرف هزینه‌های کمتری به حل معضلات و بحران‌ها منجر شود.

وی بسیاری از شیوه‌های در پیش گرفته شده کشورمان را بی‌نتیجه دانست و تأکید کرد: نکته‌ای که باید از گذشته دور مورد توجه قرار می‌گرفت و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌شد، این است که با توجه به اینکه ما در کشور یک سوم متوسط دنیا بارش و بیش از 3 برابر متوسط دنیا تبخیر داریم، در سیاستگذاری‌ها و تولید فرآورده‌های کشاورزی به گونه‌ای عمل کنیم که مطابق با اقلیم سرزمین‌مان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان رفتار افراد جامعه را با طبیعت قهرآمیز معرفی کرد و یادآور شد: نامهربانی با طبیعت و غفلت همگانی موجب بروز پدیده‌های امروزی شده است و نمی‌توانیم از دولت بخواهیم در مدت‌کوتاه و با شیوه‌های ضربتی نسبت به حل آنها اقدام کند.

وی با تأکید بر لزوم هدایت افکار عمومی گفت: مدیران و مردم و رسانه‌ها نگاه بخشی نداشته باشند و با احساس مسئولیت و نگاه دینی و ملی می‌توان با مشکلات ملی مقابله کرد و اگر چنین نباشد، کاری از پیش نخواهد رفت.

محمدی به تأثیر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نباید تنها به نقد مسئولان بپردازند چرا که آنها می‌توانند با توجه‌بخشی و پررنگ کردن مردم و مسئولان نسبت به وجود مسائل در جهت حل آنها سعی کنند همچنین در بهبود رفتار شهروندان با طبیعت گام بردارند و مانع نابودی مجموعه عوامل زیست‌محیطی شوند.

وی تمام مردم و مسئولان را در توجه به مقوله محیط زیست موثر دانست و تأکید کرد: افراد و مسئولان نمی‌توانند خود را از دخالت در این‌باره مستثنی کنند و مسئولیت را بر عهده دیگری بیندازند و باید با شناخت توانایی‌های خود سعی در رفع مشکلات موجود کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به وضعیت تالاب آق‌گل و با بیان اینکه 70 درصد مساحت این تالاب در ملایر واقع است، عنوان کرد: از سال 88 این تالاب در دل بحران قرار داشت اما تا کنون اقدامی برای حفاظت از آن صورت نگرفته است.

وی وجود یک نگاه سنتی در ایران را بیان کرد و گفت: در کشور با این نگاه مواجهیم که کلید همه مشکلات در دست دولت است و با توجه به اینکه اهالی ساکن در حوالی تالاب آق‌گل و عملکرد آنان مهمترین تخریب را انجام داده‌اند، فک پلمب چاه‌های مسدود شده در این نواحی که توسط ساکنان این منطقه صورت گرفته، تنها با توجیه کردن و ارائه آموزش‌ها و آگاهی به مردم این ناحیه می‌تواند موثر باشد.

وی شرکت آب منطقه‌ای را مسئول برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در این ناحیه معرفی کرد و گفت: آب منطقه‌ای می‌توانست زودتر از اینها نسبت به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اقدام کند و مراجع مسئول باید روی افکارعمومی و توجیه علت این اقدام را بیان کنند تا با همکاری ساکنان از باز کردن پلمب‌های صورت گرفته و استفاده از آب‌های زیزمینی جلوگیری به عمل آید.

محمدی از جلسات و همفکری‌های آب منطقه‌ای با وزارت نیرو سخن گفت و ادامه داد: هنوز درباره میزان تأمین آبی که برای استان مرکزی در حدود 2 میلیون مترمکعب در سال تعیین شده و اعتراضی که آنان به سبب شیب زمین و مسائل فنی داشته و مانع تأمین چنین حجم آبی شده‌اند، به اجماع، تفاهم و نتیجه مشترک نرسیده‌ایم.

وی لزوم مشارکت همه دستگاه‌های متولی را در حراست از محیط زیست بیان کرد و گفت: کنترل چرای دام عشایر ورودی به استان در از بین رفتن بی‌رویه پوشش گیاهی منطقه و افزایش ریزگردها تأثیر دارد و باید توسط نیروهای نظامی و انتظامی کنترل شود.

محمدی عنوان کرد: معضل ملی جز با همت ملی برطرف نمی‌شود و اولویت‌بندی‌هایی وجود دارد که جهادکشاورزی باید در آن پاسخگو باشد که آیا به همین اندازه که نگران تأمین و امنیت غذایی هستند، به فکر تداوم چرخه تولید محصولات کشاورزی نیز هستند یا نه؟

وی مفهوم اقتصاد مقاومتی را استفاده پایدار از منابع معرفی کرد و افزود: مادامی‌که نتوانیم صریح صحبت کرده و مردم را شریک اطلاعات کنیم هر گونه اقدامی نمی‌تواند موفق عمل کند و افکارعمومی باید در این زمینه توجیه شود.

وی مسئولیت محیط زیست را در حوزه‌های فرامرزی و دیپلماسی عنوان کرد و گفت: برآوردها و پژوهش‌های استانی، فرااستانی و منطقه‌ای نشان می‌دهد 30 درصد مبادی تولید ریزگرد در داخل استان است و به علت اینکه این حوزه‌ها تداوم دارند و با وجود مراتعی که در حال تبدیل به بیابان شدن هستند، ظرفیت تولید ریزگرد در استان را داریم.

وی اجرای پروژه‌هایی در راستای آگاهی‌بخشی با همکاری کانون پرورش فکری استان را بیان کرد و افزود: ارتباط با افراد جامعه و ارائه برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی و همچنین ارتباط با رسانه از جمله اقدامات این اداره‌کل است و در سطح کلان نیز دیپلماسی محیط زیست و اقداماتی که در فرامرزها با 45 کشور جهان که با پدیده ریزگرد مواجهند صورت می‌گیرد و شرکت در نشست‌ها و مصوباتی که در کنوانسیون‌ها و پروتکل‌ها انجام می‌شود، از دیگر اقدامات محول شده به محیط زیست است.

محمدی درباره تأثیر ریزگردها بر حیات‌وحش نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر تأثیراتی که ریزگردها بر نیروگاه‌های تولید برق و تحمیل هزینه‌های هنگفتی که در سایر بخش‌ها دارند، تأثیر مخربی بر رشد گیاهان و جانوران دارد همچنین مقوله گردشگری که به عنوان آخرین راه مفر توسعه استان و استفاده از حداقل دارایی‌هایمان است، با وجود ریزگردها با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به نیاز 12هزار لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله یادآور شد: با این روند دیگر صادرات گوشت گوساله افتخاری ندارد.

وی محیط زیست را در اطلاع‌رسانی وضعیت آلودگی هوا مسئول ندانست و گفت: وظیفه‌ای در این زمینه نداریم بلکه تنها به پایش اطلاعات دریافتی ایستگاه‌های کنترل وضعیت آلودگی هوا و تحلیل اطلاعات آن می‌پردازد، هر چند در تابلوی نمایشگر واقع در میدان فلسطین به اطلاعاتی را اعلام می‌کند.
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدا‌ن‌پرس

همدا‌ن‌پرس

, محیط‌زیست

محیط‌زیست

, ریزگردها

ریزگردها

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir