پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  173تاریخ انتشار:  3 آبان 1394 - 19:56
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 وصله‌هایی که دردی از خیابان‌های همدان دوا نمی‌کند

از چند سال گذشته همدان به نام شهر "چاله چوله" بین شهروندان شهرت یافته که مصداق‌های آن را می‌توان در کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر تاریخی همدان پیدا کرد | نارضایتی مردم از آسفالت شهر به صورت خودجوش در تاکسی‌ها بروز کرده و رانندگان تاکسی نیز از این موضوع برای درد و دل با مسافران استفاده می‌کنند و در این بین چند سخن سنگین نیز حواله مدیران شهری می‌شود.
به گزارش همدان پرس؛ قراردادهایی که کمتر از قیمت تمام شده آسفالت بین شهرداری و پیمانکاران منعقد می‌شود نقاط ابهام برانگیزی دارد چراکه هر دو طرف از انعقاد این قراردادها رضایت دارند.

از چند سال گذشته همدان به نام شهر "چاله چوله" بین شهروندان شهرت یافته که مصداق‌های آن را می‌توان در کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر تاریخی همدان پیدا کرد.

در سال‌های گذشته وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های اصلی همدان نامطلوب بوده و حتی خود مدیران ارشد وقت همچون آزاد استاندار سابق همدان نیز از این موضوع گلایه‌های بسیاری داشت و این امر نشان می‌داد که مردم همدان نیز دل خوشی از وضعیت آسفالت در همدان ندارند.

نارضایتی مردم از آسفالت شهر به صورت خودجوش در تاکسی‌ها بروز کرده و رانندگان تاکسی نیز از این موضوع برای درد و دل با مسافران استفاده می‌کنند و در این بین چند سخن سنگین نیز حواله مدیران شهری می‌شود.

وضعیت آسفالت خیابان‌ها از سال گذشته روند رو به بهبودی را طی کرده ولی عمر پایین آسفالت و کیفیت نامطلوب از مواردی است که بارها مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.

شهرداری همدان در آمارها اعلام می‌کند سال گذشته 120 هزار تن آسفالت در معابر شهر همدان اجرا کرده که در سال‌های گذشته بی‎سابقه بوده ولی باید دید نمود این میزان پروژه آسفالت در نظر مردم چگونه بوده است.

در جلسات گذشته صحن علنی شورای شهر همدان یکی از اعضای شورای شهر نسبت به قرارداد پروژه‌های آسفالت در شهر همدان اعتراض کرده و معتقد بود که ابهاماتی در این قراردادها وجود دارد.

ارتقا کیفیت، افزایش عمر، توزیع عادلانه و استفاده از کفپوش‌های با عمر بیشتر به جای آسفالت از خواسته‌ها و انتظارات مردم در قبال پروژه‌های آسفالت از شهرداری همدان است و معتقدند که برای عوارضی که پرداخت می‌کنند حق مطالبه نیز دارند.

البته عدم پرداخت عوارض در برخی مناطق همدان به شهرداری سبب شده تا مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های آسفالت با مشکلاتی مواجه شده و از ردیف‌های اعتباری دیگر برای این مورد استفاده کند.

با توجه به اینکه شهرداری همدان با مشکلات مالی و درآمدی مواجه است انتظار می‌رود اجرای عملیات آسفالت در محلات با مشارکت مردمی و پرداخت بخشی از هزینه‌ها توسط اهالی محله انجام شود که این تجربه در برخی مناطق و محلات شهر همدان موفق بوده است.

عدم هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری همدان سبب شده تا عمر آسفالت در همدان کاهش یابد، به طوری که شهرداری ابتدا منطقه‌ای را آسفالت کرده و سپس دستگاه‌های دیگر همچون شرکت آب و فاضلاب، گاز و مخابرات اقدام به حفاری و کنده‌کاری در  این مناطق می‌کنند.

یکی از  رانندگان تاکسی خط تختی-اعتمادیه وقتی فهمید می‌خواهم گزارشی درباره وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌ها بنویسم ابتدا خنده‌ای کرد و گفت: مشکلات آسفالت همدان به گونه‌ای نیست که کسی متوجه آن نباشد بلکه همت مسئولان را برای اجرای درست آسفالت می‌طلبد.

روحی با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های همدان نسبت به سال‌های گذشته مقداری بهبود یافته است، بیان کرد: اما هنوز وضعیت آسفالت خیابان‌های همدان مطلوب نیست و انتظار بیشتر از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی بیشتر از هر قشری مشکلات آسفالت در همدان را می‌دانند، گفت: البته وضعیت آسفالت همدان سبب رونق کار تعمیرکاران جلوبندی در همدان شده چراکه آنقدر خودروها در چاله می‌افتند که هر ماه باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم.

این راننده تاکسی عنوان کرد: خوشبختانه چندین سال است که در این خط فعالیت می‌کنم و به طور دقیق با چاله‌های آن آشنا هستم ولی اگر راننده‌ای به این مسیر آشنا نباشد و در شب وارد خیابان‌های منتهی به اعتمادیه شود به طور قطع با مشکل مواجه می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان که در تاکسی نشسته بود نیز زمینه را برای گلایه مهیا دید و گفت: درست است که خرابی آسفالت خسارت‌هایی را برای رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی وارد می‌کند ولی عابران پیاده نیز به نوعی دیگر از این موضوع رنج می‌برند.

وی افزود: زمانی که شاهد بارش باران در شهر همدان هستیم باید مراقب باشیم که آب‌های جمع شده در چاله‌های خیابان‌ها توسط خودروها روی ما پاشیده نشود.

این شهروند با بیان اینکه بلوار آیت‌اله نجفی یکی از مسیر پر رفت و آمد بنده است، اظهار داشت: آسفالت این بلوار سال گذشته به سبب عبور خودروهای سنگین، وضعیت بسیار نامطلوبی داشت که امسال شهرداری این مسیر را آسفالت کرده و شرایط بهبود یافت.

وی عنوان کرد: اما خیابان کوی کوثر که در فرعی این بلوار قرار دارد وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و سالهاست که آسفالت ریزی در آن صورت نگرفته و یا تنها لکه‌گیری در آن انجام گرفته است.

وی افزود: بلوار ارتش یکی دیگر از راه‌هایی است که با توجه به تردد بالا آسفالت نامطلوبی دارد که زمینه ایجاد سانحه و تصادفات را نیز فراهم کرده است.

راننده اتوبوس خط میدان امام(ره)-میدان امام حسن(ع) فرد دیگری بود که از وضعیت آسفالت این مسیر دل خوشی نداشت.

این راننده با بیان اینکه از میدان امام حسین(ع) تا میدان امام حسن(ع) مسیر با خرابی بسیاری مواجه است، گفت: خرابی آسفالت در این مسیر استهلاک خودرو بویژه اتوبوس‌ها را به دنبال دارد که تعمیرات نیز نیازمند هزینه‌های بالاست.

وی با اشاره به اینکه این مسیر دارای مسافرهای زیادی نیز هست، عنوان کرد: در روزهای پنجشنبه که مسافران زیادی در اتوبوس حضور دارند با افتادن در یک چاله، صدای اعتراضشان بلند می‌شود.

آسفالت در جای جای شهر همدان از جمله بلوار ارتش، بلوار بهشت، تقاطع غیرهمسطح غدیر، کوی کوثر، بلوار خوزستان، بلوار شاهد و محلات پایین شهر مورد اعتراض مردم بوده که انتظار دارند شهرداری برای رفع این معضلات اقدامات جدی داشته باشد.

*کیفیت آسفالت معابر همدان مورد رضایت مردم و شورای شهر نیست

عضو شورای شهر همدان اظهار داشت: قراردادهای آسفالت با 70 درصد قیمت آسفالت تولید شده بین شهرداری و پیمانکاران منعقد می‌شود که رضایت هر دو طرف جای تعجب دارد.

رضا میرزایی افزود: برای اجرای آسفالت، پیمانی بین پیمانکار و شهرداری منعقد می‌شود که با 70 درصد قیمت تولید این پیمان بسته شده است و پیمانکار و شهرداری از این موضوع راضی هستند و این نشان می‌دهد از کیفیت کاهش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مگر می‌شود 30 درصد زیر قیمت تولید پیمانکار کار کرده و راضی باشد، تصریح کرد: این ایرادی در پروژه‌های آسفالت همدان است که متولیان باید به جد پیگیر رفع این موضوع باشند.

عضو شورای شهر همدان بیان کرد: متاسفانه کیفیت آسفالت در سال‌های گذشته با آنچه مدنظر مردم و شورای شهر بوده، فاصله داشته و بارها شورای شهر تذکر داده تا شهرداری در زمینه اولویت‌بندی محلات برای آسفالت، کیفیت مطلوب آسفالت و خرید از کارخانه‌های دارای آسفالت استاندارد اقدامات مناسبی انجام دهد.

میرزایی تاکید کرد: مهمترین نکته درباره پروژه‌های آسفالت نظارت بر نحوه اجرای آسفالت است که متأسفانه با وجود به کارگیری 12 متخصص برای 12 ناحیه شهرداری در سال گذشته، کیفیت مورد رضایت نبود.

عضو دیگر شورای شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اعلام اینکه ارتقا کیفیت آسفالت معابر همدان جای کار دارد، گفت: کیفیت آسفالت همدان در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت مطلوبی پیدا کرده است.

علی رحیمی فر افزود: کاهش طول عمر آسفالت در شهر همدان و از بین رفتن آن به عوامل مختلفی از جمله ایراد در اجرای روسازی و سوءمدیریت در اجرای آسفالت در معابر مربوط می‌شود.

وی بیان کرد: شورای شهر اهتمام دارد پروژه‌های آسفالت بویژه معابری که به صورت روکش اجرا می‌شود با موارد فنی مطابقت داشته تا طول عمر آسفالت در حد استاندارد پاسخگوی نیاز مردم باشد.

رحیمی فر کیفیت آسفالت‌ریزی در شهر همدان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شهرداری همدان در زمینه اجرای عملیات آسفالت اقدامات مطلوبی داشته ولی برای ارتقای کیفیت آسفالت می‌توان اقدامات بیشماری انجام داد.

*آسفالت همدان 15 سال عمر دارد

شهردار همدان نیز عمر آسفالت در همدان را بین 10 تا 15 سال اعلام کرد و گفت: امسال 35 میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر همدان در نظر گرفته شده است.

سیدمصطفی رسولی با اشاره به اینکه اجرای آسفالت یک فن خاص دارد، اظهار داشت: استانداردهای لازم برای آسفالت معابر در انجام امور فنی و زیرسازی رعایت شده تا بتوان به عملکرد خوبی در آسفالت دست پیدا کنیم.

وی افزود: اگر در زمان زیرسازی برای آسفالت اقدامات براساس استانداردها و معیارهای فنی صورت گیرد مشکلاتی در کیفیت و ماندگاری آسفالت ایجاد نمی‌شود البته این مسئله تا زمانی است که کنده‌کاری و حفاری بر روی آسفالت صورت نگیرد.

رسولی تصریح کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان برای طرح‌های توسعه زیرساختی باید کنده‌کاری انجام دهند که این امر سبب می‌شود تا آسفالت تراکم اولیه را نداشته باشد، به طور قطع در زمستان با نشت آب‌های سطحی به زیرساخت‌ها، آسفالت و زیرسازی انجام شده دچار یخ‌زدگی و تخریب آسفالت می‌شود.

وی بیان کرد: بارها به شرکت‌های خدمات‌رسان همدان اعلام شده که یک بار هزینه کرده و شبکه‌های زیرساختی مشترک را در قالب یک کانال اجرا کنند تا تأسیسات از آنها عبور کند تا کمتر شاهد تخریب آسفالت در سطح شهر باشیم که شهرداری همدان آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

شهردار همدان با اعلام اینکه این اقدام می‌تواند سبب افزایش طول عمر آسفالت شود، بیان کرد: سال گذشته 120 هزار تن آسفالت در سطح معابر شهر همدان اجرایی شده که متأسفانه ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری سبب تخریب آسفالت برخی از مناطق شده است.

رسولی با بیان اینکه هزینه هر تن آسفالت براساس قیمت مصوب 117 هزار تومان به ازای هر تن است، اظهار داشت: سازمان عمران شهرداری همدان به سبب ذخیره‌سازی مناسب قیر، اجرای پروژه‌های آسفالت شهرداری را در دست داشت.

وی از اجرای امسال 120 هزار تن آسفالت با اعتبار افزون بر 35 میلیارد تومان در سطح معابر شهر همدان خبر داد و گفت: اگر تخریبی در آسفالت ایجاد شده وارد نشود، آسفالت در همدان بین 10 تا 15 سال عمر می‌کند.

--------------------
سعیدشاهسوند
--------------------
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان پرس

همدان پرس

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir