پايگاه خبری همدان پرس، نخستين رسانه آنلاین استان همدان در عرصه اطلاع رسانی
 
 درباره ما | تماس با ما | تعرفه آگهی | شناسنامه | پیوندها | خبرنامه | آرشیو | نظرسنجی | ارسال مطالب | RSS
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | شهر و شورا
کد مطلب:  9756تاریخ انتشار:  24 اردیبهشت 1395 - 17:4
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار ویژه » صفحه نخست
همدان پرس گزارش می‌دهد

 عملکرد ضعیف روابط عمومی شرکت آبفای همدان در ارتباط با رسانه‌ها

مگر رسانه‌ها به قول معروف از کیسه خلیفه می‌بخشند و یا به خزانه دولتی وصل هستند که حقوق و هزینه‌ها را از آن محل دریافت کنند و در عوض خدمات رسانه‌ای رایگان به شرکت‌ها ارائه دهند؟ | روابط عمومی یعنی واحدی که برای انعکاس عملکرد سازمان متبوع خود با رسانه‌های مختلف تعاملی مناسب و منطقی برقرار کند.
به گزارش همدان پرس؛ به استناد ماده يك قانون تشكيل شركت‌های آب و فاضلاب مصوب مورخ 1369/11/10 مجلس شورای اسلامی شركتی تحت عنوان « شركت آب و فاضلاب استان همدان (سهامی خاص ) كه در اين اساسنامه اختصارا شركت ناميده خواهد شد تشكيل می گردد.

اگر به اساسنامه و شرح وظايف معاونين شركت آبفای همدان رجوع شود خواهیم دید که برای هریک از بخش‌ها به صورت جداگانه و مجمل وظایفی مشخص شده که بر اساس قانون معاونت‌های شرکت این وظایف و مأموریت‌ها را انجام می‌دهند.

در هیچ یک از بخش‌های سایت شرکت آب و فاضلاب استان همدان پنجره یا پوشه‌ای مبنی بر فعالیت واحد روابط عمومی وجود ندارد و تنها اثری که از واحد روابط عمومی می‌توان مشاهده کرد در اخبار منتشر شده از سوی این شرکت در سایت است که اخبار را به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان منعکس کرده است.

با این مقدمه می‌خواهیم به یک نتیجه گیری خیلی ساده برسیم و آن اینکه شرکت آبفای استان همدان به نظر می‌رسد برای واحد روابط عمومی جایگاهی را پیش بینی نکرده و وظایف خود را معطوف عملیات اجرایی و برگزاری مناقصات پیمانکاری کرده است.

اگر بخواهیم موشکافانه به وظایف شرکت آبفای استان نگاه کنیم باید بگوییم که وظایف و مأموریت‌های این شرکت به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش نخست همان وظایف عملیاتی است که به خوبی و درستی در سایت شرکت موجود است و بخش دوم وظایف در حوزه فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مصرف بهینه و درست منابع آب است.

شرکت آبفا متأسفانه به بخش فرهنگ سازی در سایت توسط واحد روابط عمومی بی توجه بوده و هیچ اثری در این باره مشاهده نمی‌شود.

شرکت آبفا براساس وظیفه ذاتی خود مسئول ایجاد شبکه توزیع آب شرب شهری بوده و باید در این راستا فعالیت کند و در کنار این مهم به موضوع مصرف بهینه و مناسب آب توسط شهروندان نیز بپردازد.

حال سوال این است که فرهنگ سازی درباره مصرف صحیح آب و جلوگیری از هدر رفت منابع آب، چگونگی مقابله با پدیده کم آبی در سطح خانوار توسط چه واحدی در شرکت آبفا باید انجام شود؟

مگر نه اینکه وظیفه واحد روابط عمومی این است که علاوه بر نصب بنر و پلاکارد برای مناسبت‌های مختلف و مستند سازی از جلسات و انجام پروژه‌های این شرکت وظیفه دیگری نیز دارد و آن فرهنگ سازی از طریق ایجاد ارتباط و تعامل دوستانه و توآم با حمایت از رسانه‌های مکتوب، سایبری و... است.

روابط عمومی یعنی واحدی که برای انعکاس عملکرد سازمان متبوع خود با رسانه‌های مختلف تعاملی مناسب و منطقی برقرار کرده و با حمایت مالی و معنوی از اصحاب رسانه در راستای نیل به اهداف شرکت آبفا در انعکاس اخبار و عملکرد تلاش کند.

اگر به کارنامه واحد روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان نگاهی بیندازیم موردی از برقراری ارتباط و تعامل با رسانه‌ها مشاهده نمی‌شود.

در طی سه سال گذشته به بهانه‌های گوناگون این شرکت از برقراری تعامل و حمایت از رسانه‌های استان سر باز زده و کار به جایی رسیده که روزگاری رسانه‌ها از این شرکت اخبار زیادی منعکس می‌کردند اما امروز کمترین تحرکی در انتشار اخبار این شرکت دیده می‌شود.

بنابراین گزارش ظرف چند سال اخیر مسئول روابط عمومی شرکت آبفای همدان تمام راه‌های ارتباطی رسانه‌ها با شرکت مذبور را بست و دیواری دور خود و مجموعه شرکت کشید که هر روز این دیوار بلندتر از گذشته شده است.

کار به جایی رسیده که به جرأت می‌توان گفت کمتر خبرنگاری نام مسئول روابط عمومی این شرکت را شنیده است، شرکت آبفا می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که خبرنگاران با اشتیاق و با رغبت تمام برای انعکاس اخبار این سازمان عمل کنند، اما متأسفانه کار را به جایی رساندند که باید گفت خانه از پای بست ویران است.

تعامل رسانه‌ها با شرکت آبفا باید تعاملی دو سویه باشد از یک طرف رسانه‌ها اخبار و گزارش‌های عملکرد این سازمان بسیار مهم را منعکس کنند و از سویی دیگر شرکت آبفا نیز باید از اصحاب رسانه در انتشار اخبار سازمان حمایت کند.

حال باید پرسید که شرکت آبفا در قبال خدماتی که به شهروندان ارائه می‌کند آیا هزینه آن را دریافت می‌کند یا به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد؟ پاسخ سوال خیلی واضح و روشن است که شرکت آبفا و هر شرکت و سازمان خدماتی در قبال خدماتی که به شهروندان ارائه می‌دهد هزینه آن را با احتساب سود دریافت می‌کند، پس چرا شرکت آبفا و یا دیگر نهادهای خدماتی و غیر خدماتی انتظار دارند که رسانه‌ها بدون دریافت هزینه‌ای اقدام به انتشار و انعکاس اخبار آنها کنند؟

مگر رسانه‌ها به قول معروف از کیسه خلیفه می‌بخشند و یا به خزانه دولتی وصل هستند که حقوق و هزینه‌ها را از آن محل دریافت کنند و در عوض خدمات رسانه‌ای رایگان به شرکت‌ها ارائه دهند؟

شرکت آبفا هفته گذشته نامه‌ای را به دفاتر رسانه‌ها ارسال نموده و از رسانه‌ها خواسته که تعداد اخبار منتشر شده در رسانه خود را به آن روابط عمومی گزارش کنند، سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چه شده که به یکباره این شرکت صاحب واحد روابط عمومی شده و دنبال جمع آوری اخبار خود در رسانه‌ها است؟

سوال دیگر این است که اگر شرکت آبفا واحد روابط عمومی دارد، یکی از وظایف روابط عمومی پیگیری اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از سازمان متبوع خود است که به نظر می‌رسد در صورت وجود واحد روابط عمومی، این واحد از انجام این وظیفه کوچک نیز قاصر بوده و می‌خواهد شانه خالی کرده و وظیفه خود را به دوش رسانه‌ها بیندازد.

سخن به درازا کشید و در این مجال نمی‌شود به تمام ابعاد موضوع پرداخت اما باید بگویم که به قول معروف هر سلامی را علیکی هست، اگر شرکت آبفا دنبال ایجاد ارتباط و تعامل با رسانه‌های همدان است بهتر است که این رویه را تغییر داده و با احترام با رسانه‌ها برخورد کند و براساس رعایت انصاف تعاملی منطقی و دو سویه با رسانه‌ها برقرار کند تا علاوه بر انعکاس اخبار و عملکرد، شاهد باشد که چگونه رسانه‌ها در بهتر دیده شدن عملکرد آن در  سطح جامعه کمک می‌کنند. 

به هر حال امید است که شرکت آبفای استان در نوع نگاه خود به رسانه‌ها تجدید نظر کرده و با دیدی باز و مثبت با رسانه‌ها برخورد کند و تعاملی دوسویه و مناسب با اصحاب رسانه برقرار کند.
ایمیل مستقیم:   info@hamedanpress.irشماره پیامک:   500023370000
  برچسب ها: همدان‌پرس

همدان‌پرس

, آبفا

آبفا

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 
 صفحه نخست | فرهنگ | مجلس | ورزش | حماسه | عکس | پیوندها | آرشیو | RSS
همدان پرس؛ رسانه آنلاین با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به همدان پرس است و باز نشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
info@hamedanpress.ir