به گزارش همدان پرس؛ رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان گفت: نرم افزار جامع شهرسازی تا یک ماه آینده اجرایی می شود.
رضا عسکری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دوسال گذشته توسعه دولت الکترونیک، ایجاد شفافیت سازمانی و تسهیل در ارائه خدمات را در دستور کار قرار دادیم.
عسکری در تشریح فعالیت های این سازمان گفت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان از سال 82 ایجاد و بعد از انجام مراحل قانونی از سال 84 و براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه اولیه؛ این سازمان با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور استفاده در طراحی و برنامه ریزی های شهری شهرداری و ارتقاء کیفی و کمی بازدهی سیستم های موجود و مورد نیاز و افزایش بهره وری آن ها جهت رساندن اطلاعات مورد نیاز و درخواست اشخاص ذیربط با استفاده از خدمات ماشین و انتشارات نشریات مناسب رسما آغاز به کار کرد.
وی با اشاره به اینکه اهداف شهرداری الکترونیک در دهه گذشته محقق نشده است، افزود: با توجه به گذشت بیش از یک دهه از ایجاد سازمان فناوری اطلاعات و با رویکرد قبلی مدیریت شهری و فضای حاکم بر این سازمان، با کمال احترام و قدردانی از زحمات مدیران قبلی؛ باید اعلام کرد که اهدافی چون شهرداری الکترونیک در دهه گذشته محقق نشده است.
عسکری گفت: بیش از 14 سال از تولد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان می گذرد، اما رشد این سازمان بیش از چند سال نیست.
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان افزود: شهرداری همدان با نزدیک به یک هزار خدمت در بین دستگاه های اجرایی از جایگاه ویژه ای در ارایه خدمات به شهروندان برخوردار می باشد.
وی با بیان اینکه این تعداد خدمات و با در نظر داشتن این جایگاه و با توجه به وظایف ابلاغی از سوی اسناد بالادستی همچون؛ سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی )، برنامه جامع اصلاح نظام اداری مصوبه شوراری عالی اداری کشور، برنامه های پنج ساله پنجم و ششم توسعه کشور، آئین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور لازم بود، گفت: باید در نحوه عملکرد این سازمان بازنگری هایی پیرامون عمل به تکالیف اعلامی و توسعه دولت الکترونیک و متعاقبا دستیابی به شهرداری الکترونیک انجام گردد.
عسکری در ادامه گفت: با سابقه افتخار خدمت اینجانب در مدیریت های مختلف مجموعه شهرداری همدان و آگاهی این جانب نسبت به درخواست های به حق شهروندان، تکالیفی که اسناد بالادستی و دستگاه های نظارتی متوجه شهرداری همدان داشته است؛ با همکاری اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان پروژه های تهیه و استقرار نرم افزارهای جامع شهرسازی، بودجه اعتبارات، مالی وحسابداری، کنترل پروژه عمرانی، جامع آماری و سفارشی سازی پرتال جامع شهرداری همدان،خرید خدمات مشاوره در خصوص مشارکت در شبکه فیبر نوری، ایجاد مرکز داده پشتیبان، استقرار سامانه 137، اتوماسیون مکاتبات، نرم افزار حقوقی، پرتال شورای اسلامی،نرم افزار اتوماسیون مصوبات شورا ،توسعه شبکه فیبر نوری و تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نرم افزار جامع شهرسازی مهمترین نرم افزار شهرداری الکترونیک است، گفت: مراحل ایجاد این سیستم از یکسال قبل کلید خورده است و یکی از ملاکهای کلانشهر بودن در استفاده از این نرم افزار است.
وی با اشاره به اینکه اواخر سال گذشته مطالعات آن به پایان رسید، ادامه داد: در حال حاضر اجرای این نرم افزار به مرحله عقد قرارداد رسیده است و تا یک ماه آینده اجرای آن به پیمانکار ابلاغ می شود.
عسکری با تاکید بر اینکه اجرای این نرم افزار از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است، گفت: قرار است آیتم های بیشتری به این نرم افزار اضافه شود که تا یک ماه آینده به پایان می رسد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان ادامه داد: نرم افزار جامع شهرسازی، سامانه یکپارچه ای است که تمامی فرآیندهای مرتبط در حوزه های شهرسازی و درآمد مجموعه شهرداری همدان را تحت پوشش قرار می دهد و متشکل بر زیر سیستم های شهرسازی،نوسازی،درآمد،املاک،کمیسیون های ماده صد،ماده 77،ماده پنج و تمامی روال های جاری در معاونت شهرسازی و معماری،اداره درآمد،مناطق چهارگانه شهرداری، اداره درآمد را تحت پوشش قرارخواهد داد.
عسکری اضافه کرد: بسترسازی استقرار سامانه مذکور مثل تجمیع و ساماندهی بایگانی مناطق شهرداری توسط مدیر ساماندهی و ایجاد آرشیو الکترونیک در حال انجام است و در آینده ی نزدیک استقرار این نرم افزار انجام خواهد شد.
وی گفت: با استقرار فاز نخست سامانه جامع شهرسازی، شهروندان می توانند جانمایی و نمایش موقیعت فیزیکی ملک خود را مشاهده کنند، درخواست های خود را پیگیری نمایند از میزان عوارض نوسازی و نحوه محاسبه آن مطلع شوند و آن را اینترنتی پرداخت نمایند و همچنین در خصوص ضوابط ساخت، زیربنای قابل ساخت، عوارض تقریبی و موارد مربوط به فرآیند دریافت شناسنامه ساختمانی آگاهی حاصل نمایند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان گفت: شهرداری همدان تاکنون برای اجرای طرحهای خود در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات حدود ۱۵ میلیاردتومان اعتبار اختصاص داده است که از محلاعتبارهای عمرانی شهرداری هزینه میشود.
عسکری اظهار داشت: حدود 75 درصد از اعتبار پیشبینی شده باید برای تامین دیتاسنتر ثانویه شهرداری هزینه شود که به نوعی مغز و مرکز جمعآوری اطلاعات فناوری شهرداری هم محسوب میشود.
وی درباره مجموع اعتبارهای امسال سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان هم گفت: 2.8 میلیاردتومان برای انجام امور مربوط به خدمات این سازمان برای امسال پیشبینی شده است که سازمان هم بر اساس شرح وظایف خود برای بررسی طرحها و نرمافزارهای موردنیاز شهرداری همدان هزینه خواهد کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان در پاسخ این سوال که چرا شهرداری همدان خودش اقدام به تهیه نرمافزارهای مورد نیاز نمیکند هم اظهار داشت: شهرداری موظف است طبق ضوابط بر اساس 44 قانون اساسی برخی از امور خود را برون سپاری کند و همچنین باید از دانش موجود و مناسب برای ارایه خدماتش استفاده کند که بر این مبنا هم تاکنون عمل کرده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان درباره بازه زمانی بروزرسانی اطلاعات قابل بارگذاری در سامانههای نرمافزاری راهاندازی شده یا قابل راهاندازی در زیر ساخت فیبر نوری شهرداری هم ابراز کرد: بر اساس اطلاعات مورد نیاز شهرداری این سامانهها که برای تحقق شهر الکترونیکی و مراجعه کمتر مردم به شهرداری راهاندازی شده یا خواهد شد هر سال وجود دارد و شرکتها هم سفارشی این نرمافزارها را تهیه میکنند.
عسکری برنامههای راهاندازی سامانههای الکترونیکی شهرداری همدان را شامل اجرای سامانههای جامع و یکپارچهسازی شهرسازی، مصوبههای شورای شهرهمدان، نرمافزار حسابداری و مالی شهرداری،آماری، جامع بودجه و اعتبارات، اتوماسیون مکاتبات، 137 و غیره نام برد و افزود: اکنون سامانه 137 همدان به صورت آزمایشی چند ماه است که راهاندازی شده و فرایند درخواستهای مردمی را ضبط و ثبت و پیگیری میکند.
وی اظهار داشت: سازمانها فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان از سال82 فعالیت خود را آغاز و تاکنون تلاش خود را به کار برده است که قدمهای موثری برای الکترونیکی شدن اقدامهای شهرداری بردارد که اکنون بعد از سامانه 137 سامانه شهرسازی وصول عوارض ساختمانی و خودرو به روز خدمات به مردم ارائه میدهد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان درباره نحوه بازخورد گیری از خدمات ارایه شده در این سامانهها هم اظهار داشت: طبق اظهار نظر مسئول سامانه 137 هفتاد و پنج درصد مردم همدان از خدمات این سامانه برای حل مشکلشان رضایت داشتند و سایر سامانههاگزارش از نارضایتی مردم اعلام نشده است.